با افزایش اوتیسم در کلاس درس ، بیشتر معلمان در معرض این اختلال و چالش های منحصر به فرد آن قرار گرفته اند. این درس به بررسی چگونگی تأثیر اوتیسم بر توانایی درک ریاضی می پردازد و راهکارهای آموزشی موثری را که ممکن است کمک کننده باشد ، بررسی می کند.
کودکان مبتلا به اوتیسم
جکسون دانش آموز دبستانی است که تشخیص داده شده اوتیسم دارد. او عاشق دایناسورها است و بیش از 100 نام و حقایق مختلف را به خاطر سپرده است که دوست دارد با هرکسی که گوش می دهد به اشتراک بگذارد. او از این جهت که می تواند مکالمه داشته باشد ، بخشی از روز مدرسه را در آموزش عادی بگذراند و از طریق آموزش مناسب پیشرفت تحصیلی داشته باشد ، از عملکرد بالاتری برخوردار است. با این حال ، او برای درک مفاهیم انتزاعی تلاش می کند ، که مشکلات ریاضی را برای او بسیار سخت می کند.
به منظور این درس ، سن و سطح جکسون عمدا مشخص نشده است. این به ما این امکان را می دهد تا انواع استراتژی های آموزشی را که ممکن است در هر سطح و مهارت ریاضی اعمال شود ، کشف کنیم.
ذخیره خودکار خط زمان
دوره امتحان تصویری
15 هزار بازدید
ویژگی های اوتیسم
اوتیسم یک اختلال رشدی است که باعث ایجاد مشکل در ارتباط ، ایجاد روابط و درک زبان و مفاهیم انتزاعی می شود. این اختلال اغلب به عنوان اختلال طیف اوتیسم (ASD) شناخته می شود ، زیرا شامل طیف گسترده ای از علائم و درجات شدت است. دانش آموزان مبتلا به ASD در نیازها و توانایی های خود بی نظیر هستند. نکته مهمی که باید از دیدگاه بالینی به خاطر بسپارید این است که یک راه حل برای همه مناسب نیست. به همین دلیل ، مهم است که قبل از برنامه ریزی دروس و استراتژی های مداخله ، دانش آموزان کلاس خود و برنامه های آموزشی فردی آنها را در نظر بگیرید.
در حالی که هر دانش آموز متفاوت است ، برخی از علائم رایج وجود دارد که بسیاری از دانش آموزان مبتلا به ASD از آن برخوردارند. ما به طور خاص به علائمی که ممکن است هنگام برنامه ریزی آموزش ریاضی نیاز باشد توجه کنیم.
اجازه دهید ابتدا نگاهی به برخی از علائم رایج اوتیسم بیندازیم. جکسون ، مانند بسیاری از دانش آموزان مبتلا به ASD ، علایق خاصی دارد که می تواند برای ایجاد انگیزه در او استفاده شود. او همچنین ویژگی های زیر را نشان می دهد:
مشکل در کنترل احساسات
مشکل در درک زبان
نیاز به نظم ، ثبات و روال عادی
وسواس شدید در مورد موضوعات یا موضوعات خاص
بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم نیز دارای توانایی های منحصر به فردی هستند. برخی از نقاط قوت جکسون عبارتند از:
حافظه خوب از حقایق روت
توانایی درک قوانین و الگوها
مهارت های بصری قوی
تمرکز شدید بر فعالیت ترجیحی
همانطور که معلمان جکسون درک بهتری از چالش ها آموزش ریاضی به کودکان مبتلا به اوتیسم و توانایی های او پیدا می کنند ، می توانند طرحی برای تدریس ریاضی به گونه ای تدوین کنند که به موفقیت او کمک کند.
آموزش ریاضی و اوتیسم
معلمان جکسون لیستی از نکات و ایده هایی برای کمک به جکسون در زمان ریاضی ارائه کرده اند.
1. از Visuals and Manipulatives استفاده کنید
از آنجا که جکسون با زبان پذیرش کننده یا درک آنچه گفته می شود دست و پنجه نرم می کند ، معلمانش تا حد امکان از ریاضیات و تصاویر دستکاری کننده در زمان ریاضی استفاده می کنند. هنگام آموزش اعداد و ارزش های آنها ، معلمان نه تنها از نماد عدد بلکه از تصویری که نشان می دهد این عدد استفاده می کند ، استفاده می کنند. یک فلش کارت که شماره 7 و هفت ستاره را نشان می دهد برای جکسون معنی دارتر از آن است که فقط بگویید "هفت".
جکسون وقتی کسر را به صورت اعداد و تصویر می بیند درک بهتری از آن دارد. نشان دادن نصف با نشان دادن 1/2 با نیمی از پیتزا منطقی تر از تلاش برای توصیف نیمی از چیزی است. هنگام یادگیری شمارش با مکاتبات یک به یک ، جکسون ترجیح می دهد مواردی را روی یک نمودار یا نمودار قرار دهد تا از شماره ای که در آن قرار دارد پیگیری کند. معلمان یک میز با ده جعبه می کشند و از جکسون می خواهند ده عدد آب نبات را شمارش کند ، که وقتی بفهمد یک شیرینی در هر جعبه می اندازد ، می تواند به راحتی این کار را انجام دهد.
2. گنجاندن علایق دانشجویی
بسیاری از دانش آموزان مبتلا به اوتیسم علایق یا وسواس خاصی دارند که می تواند برای ایجاد انگیزه در آنها استفاده شود. جکسون اتفاقاً عاشق دایناسورهاست. بیایید نگاهی بیاندازیم که معلمان او دایناسورها را در کار ریاضی او چگونه ترکیب می کنند. در حین تمرین مشکل کلمه ، معلمان جکسون چند مشکل را که مربوط به دایناسورها است ، شامل می شوند. جکسون triceratops را اضافه و تفریق می کند ، pterodactyls را می شمارد و الگوها را یاد می گیرد